dziecko
Dziecko

Dziecko z autyzmem a szkoła – jaka będzie najlepsza?

Autyzm należy do jednych z najbardziej powszechnych zaburzeń związanych z rozwojem dziecka. U osób którym postawiono tę diagnozę wskazuje się na problemy z komunikacją werbalną i niewerbalną, budowaniem relacji, koncentracją oraz niewłaściwym odczytywaniem emocji. Z tego względu, konieczne jest stworzenie dzieciom środowiska, które będzie dopasowane do ich potrzeb. Tradycyjne placówki oświatowe bardzo często nie są w stanie zapewnić odpowiednich warunków. Z drugiej strony nauczanie indywidualne prowadzi do izolacji, która również nie jest dobra dla malucha. Rozwiązaniem tej sytuacji jest szkoła specjalna. Czym dokładnie charakteryzują się placówki tego typu?

Szkoła specjalna, czyli jaka?

Szkoły określane mianem specjalnych, przeznaczone dla dzieci z autyzmem czy zespołem Aspergera są ukierunkowane na połączenie terapii oraz edukacji. Lekcje odbywają się w przyjemnej atmosferze, tak aby maluchy mogły poczuć się w pełni bezpiecznie, co ma kluczowe znaczenie. Szkoła specjalna najczęściej ma charakter kameralny. Klasy składają się z niewielkiej liczby uczniów, co sprzyja szybszej nauce i możliwości zaspokojenia potrzeb każdego dziecka. Terapia jest dopasowana do konkretnej osoby, dzięki czemu ma ona szansę w pełni rozwinąć swój potencjał.

Dlaczego warto wybrać szkołę specjalną?

Jedną z największych zalet tego typu placówek jest wyspecjalizowana kadra, która doskonale zna potrzeby dzieci z zaburzeniami. Wie w jaki sposób dotrzeć do maluchów, przekazywać im wiedzę oraz umożliwić rozwój. Niestety w tradycyjnych placówkach oświatowych rzadko kiedy nauczyciele dysponują odpowiednimi kwalifikacjami do pracy z dziećmi cierpiącymi na autyzm. Co więcej, ze względu na liczne klasy, praktycznie niemożliwe jest indywidualne podejście. Należy również wspomnieć o tym, że szkoła specjalna oferuje terapię indywidualną oraz grupową, w tym m.in. opiekę psychologa czy logopedy oraz zajęcia poświęcone integracji sensorycznej lub ukierunkowane na rozwijanie umiejętności społecznych.

Jak widać placówki tego typu stanowią znacznie lepsze rozwiązanie, zarówno dla uczniów, jak i rodziców. Opiekunowie mają szansę pogłębić swoją wiedzę na temat zaburzenia. Ponadto zyskują pewność, że ich pociecha znajduje się w środowisku gdzie jest w pełni akceptowana oraz traktowana z szacunkiem i przyjaźnią. Ma zatem szansę lepiej zrozumieć otaczający ją świat, jednocześnie ucząc się jak w nim funkcjonować.

Artykuł powstał dzięki uprzejmości Pierwszego Niepublicznego Przedszkola Terapeutycznego dla Dzieci z Autyzmem KTA z Bydgoszczy.

Redakcja
Redakcja portalu dla rodziców Pierwsze Kroki starannie przygotowuje materiały, które dedykowane są zarówno parom starającym się o dziecko, tym, którzy oczekują na poród, jak i szczęśliwym rodzicom małych pociech. Zapraszamy do lektury naszych artykułów!